Začínali ste ako investičný realitný fond. Čo vás podnietilo stať sa aj investorom a developerom? Nie je to oproti správe investičného fondu väčšia drina?

Je to ako v prírode – čo nerastie, to zahynie. My sme sa prirodzene chceli ako ľudia posunúť ďalej, intelektuálne aj finančne, a z pozície, kde spravujeme peniaze iných, sme sa chceli dostať k správe vlastných. Preto vždy, keď sme zarobili nejaké peniaze, investovali sme ich do projektu. Keďže cena nehnuteľností rástla, vytvárali sme kapitál, ktorý sme dokázali investovať do ďalších projektov. Dnes máme v portfóliu investičný fond, ktorý spravuje viac ako jednu miliardu eur.

Sídlite v Prahe. Ako sa vám stavia na Slovensku?

Až taký rozdiel to nie je. Je pravda, že ešte nedávno bolo lacnejšie stavať na Slovensku ako v Čechách, ale dnes to už neplatí. Jedno zo špecifík Slovenska však je, že ľudia sú tu oveľa emotívnejší a tieto emócie spájajú aj s majetkom, čo situáciu najmä v začiatkoch zvyčajne komplikuje. Rovnako keď porovnáme Prahu a Bratislavu, architekti u vás majú väčšiu slobodu, keďže sa stavia veľa nového. V Prahe, najmä v širšom centre, také niečo nájdete len výnimočne.

Prečo ste pre svoj projekt zvolili túto už dosť preexponovanú lokalitu? Čo vás na nej lákalo?

Lokalita tohto novovznikajúceho downtownu je unikátna nielen v Bratislave, ale v celej strednej Európe. Keď máte lokalitu, ktorá je v podstate brownfield susediaci so starým mestom a má charakter biznis štvrte, je to jedinečná príležitosť, lebo sa dá predpokladať, že prejde obrovským redevelopmentom. Bolo nám jasné, že tu vznikne nová, moderná architektúra a že celá zóna bude veľmi dynamická. Verili sme tejto lokalite.

Z vizualizácií je jasné, že Metropolis bude jednou z ikon Bratislavy, a to vďaka svojmu tvaru písmena M. Ako vzniklo toto „emko“?

Sklamem vás, ale vyslovene zámer tam nebol. V prvom rade sme pozerali na to, ako pracovať s plochou, ktorú máme k dispozícii, tak, aby sme priniesli kvalitu, kreativitu a vysoký štandard. Od počiatku sme vedeli, že nároky a očakávania klientov na bývanie v tejto zóne budú vysoké. Chceli sme, aby bol projekt vizuálne atraktívny a zároveň zelený, udržateľný, aby šetril zdrojmi a energiou. Z toho vyplynul terasovitý dizajn, ktorý dal projektu charakteristický vzhľad písmena M.

V lokalite centra už však pôsobia ďalší silní hráči. Na malom území sa tak stretlo naozaj viacero developerov. Nebáli ste sa porovnávania?

My im nekonkurujeme. Nechceme byť najväčší. Chceme robiť projekty, ktoré sú úspešné, zmysluplné a plnia pre danú oblasť svoj účel. Nechceme robiť len štandard, ale ísť o úroveň vyššie, aby si ľudia povedali, že tento developer odviedol dobrú prácu. Nestaviame projekt, ktorý sa bude rozvíjať dlhé roky. Snažíme sa hľadieť na naše projekty realisticky. Máme tím do šesťdesiat zamestnancov a vyhovuje nám to. Nechceme narásť tak, aby sme mali zrazu tri úrovne manažmentu. Aktuálne je nás päť spolumajiteľov a chceme našu firmu viesť naďalej, lebo naša práca je naším hobby.

Ako Metropolis zapadá do lokality centra mesta? Čo všetko prináša?

Naše projekty pre nás nie sú len bytové plochy. Vnímame to tak, že vytvárame miesta pre život a chceme, aby sa v nich ľudia cítili dobre. Metropolis bude mať veľkú priestrannú loby a obchodný parter na prvých podlažiach, kam si susedia môžu zájsť na dobrú kávu či využívať rozmanité služby. Výmera bytov je funkčná, človek hneď vie, ako si umiestniť nábytok, v priestore ho nerušia zbytočné stĺpy či oblúky. Metropolis je výrazný, veľký, napriek tomu má komorný charakter premyslený do najmenšieho detailu. Veľkú pozornosť sme venovali parku, do oddychovej zóny sme vybrali originálne, viacúčelové objekty, ktoré vizuálne zaujmú a zároveň vytvárajú funkčný priestor pre rôzne aktivity – hry, pohyb, oddych. Zároveň nám záležalo na tom, aby bol park prirodzenou súčasťou mesta, bol napojený na chodníky, cyklotrasy a ďalšie centrá v blízkosti. To je tá výhoda bývania v meste. Lokalita je sama o sebe najväčším plusom, celá štvrť je úplne nová a na skok od centra. To je unikát.

V čase závratnej inflácie je Metropolis jedným z mála projektov, ktorý neriešil inflačné doložky. Ako to?

Inflačnú doložku sme nezaviedli a neplánujeme ju zaviesť do žiadneho z našich projektov. Naše podnikanie bolo vždy založené na férovom prístupe ku klientom. Chápem, že ľudia sa snažia ochrániť svoje peniaze pred infláciou aj tým, že investujú do nehnuteľností. Je predsa absurdné, aby sme im túto ochranu znemožnili. My si vážime dôveru klienta, ceníme si to, že sa rozhodol pre náš projekt. A aby sme na tom viac zarobili? My takto nefungujeme.

Byty v Metropolise sa míňajú, takže by sa dalo povedať, že vaša stratégia fungovala?

Každý projekt treba dobre načasovať. Ak by sme Metropolis stavali pred piatimi rokmi, ľudia by túto kvalitu s najväčšou pravdepodobnosťou neocenili, v tom čase nepovažovali vysoký štandard za rozhodujúci. Dnes je situácia na trhu úplne iná. Klienti si veľmi uvedomujú, že ak chcú nájsť komfortné bývanie a zároveň bezpečne uložiť financie, musia investovať do nehnuteľnosti s pridanou hodnotou do budúcna. Kvalita je v tomto smere rozhodujúca. To je alfa a omega. Zároveň treba zdôrazniť, že ľudia dnes majú prehľad, sledujú developerské projekty a vnímajú aj to, že Metropolis je vlastne projekt s najnižším počtom bytov v downtowne. Uvedomujú si, že ak sa nerozhodnú teraz, je len malá pravdepodobnosť, že sa im podarí kúpiť či prenajať si byt v Metropolise v porovnaní s inými projektmi v tejto lokalite, ktoré majú v ponuke rádovo o štyridsať až sedemdesiatpäť percent bytov viac. 

Kedy sa do Metropolisu začnú sťahovať ľudia?

Metropolis postupne rastie. Už budeme končiť siedme podlažie, takže všetko ide podľa plánu. Aktuálne finalizujeme technologický showroom, kde sú inštalované všetky tie „neviditeľné“ technológie ako rekuperácia, stropné kúrenie či chladenie. Nebýva to bežné, ale Metropolis je plný technologických noviniek a „vychytávok“ a takýto vzorový byt nám poslúži aj na to, aby sa všetky profesie skoordinovali a doladili sa aj tie najmenšie detaily. Odovzdávanie bytov je naplánované na druhý kvartál 2024, ale o tom určite dostanú všetky informácie od našej partnerskej realitnej kancelárie HERRYS, ktorá pre nás exkluzívne zastrešuje predaj a komunikáciu s klientmi.

Plánujete na Slovensku aj iné projekty?

Zatiaľ sme vo fáze rokovaní, takže viac prezradiť nemôžem, ale Metropolisom na Slovensku nekončíme.

 

Autor: Forbes